NOWA ALEJA TYSIĄCLECIA

Projekt w ramach wystawy Futurama Warszawa na otwarcie Warszawskiego Pawilonu Architektury Zodiak. Kurator wystawy, architekt Jakub Szczęsny, zaproponował ośmiu warszawskim pracowniom architektonicznym zinterpretowanie potencjałów drzemiących w Trasie Tysiąclecia, nigdy nie powstałej trasy łączącej Pragę Północ z Pragą Południe.

Aleja Tysiąclecia istnieje. To codzienna trasa podróży pieszych i rowerowych mieszkańców Pragi Północ, Szmulowizny, Kamionka, Saskiej Kępy i Gocławia. Wybierają ją, bo jest najszybszym połączeniem, bo prowadzi przez park, bo nie jest wyznaczona sznurem aut. Chcemy, żeby ją wybierali także dlatego że:

> jest jasno wyznaczona w strukturze miasta,

> przylega do niej sekwencja przestrzeni publicznych wyposażonych w zróżnicowane funkcje (boiska, bazar, plac miejski, plac parkowy, punkty widokowe), dzięki czemu jest celem sama w sobie, trasą niedzielnej wycieczki.

> jest doskonale zaprojektowaną trasą rowerową, możliwie bezkolizyjną, która umożliwia szybkie i sprawne przemieszczanie się na rowerach, ebike’ach i cargobike’ach, stanowiąc realną alternatywę dla innych środków transportu.

Chcemy, by Aleja Tysiąclecia wpisała się w podstawowy układ transportu ludzi w Warszawie. Niech do rowerzystów dołączą hulajnogowcy, kajakarze i monocykliści! Na Pradze może powstać infrastruktura, która stanie się dla niej elementem równie symbolicznym i charakterystycznym, co Stadion Narodowy. Przy okazji bardzo realnie wpływając na jakość codziennych podróży wielu mieszkańców miasta.

Aleja Tysiąclecia przechodzi kładką nad aleją Solidarności i torami kolejowymi, łącząc się ze ścieżkami rowerowymi biegnącymi w kierunku wschód-zachód. Nad aleją powstanie punkt widokowy z widoczną w oddali Bazyliką Floriańską i trasą W-Z. Aleja prowadzi do ronda Żaba omijając zabytkowe pofabryczne budynki przy ul. Szwedzkiej, mijając hipermarket Tesco i teren multifunkcyjnej inwestycji Bohema.

Użytkownik Alei staje się aktorem nowej ważnej przestrzeni publicznej Kamionka – miejskiego placu na skrzyżowaniu ulic Mińskiej, Bliskiej i Kamionkowskiej. To przestrzeń spotkań, handlu i małej gastronomii. Aleja biegnie tu w poziomie brukowej posadzki placu, podkreślając komunikacje na osi północ-południe, zarówno dla rowerzystów jak i pieszych.

Na granicy Parku Skaryszewskiego i Kamionkowskich Błoni Elekcyjnych, w osi ulicy Międzynarodowej, projekt proponuje nowy plac –  Pępek Parkowy. To miejsce, dziś parking, może się stać punktem spotkań, małej gastronomii, parkowania rowerów, wypożyczalnią różnego typu sprzętu sportowego. Jest naturalnym zwornikiem, punktem zbiorczym i wejściem do parku, m.in. ze względu na sąsiedztwo boisk KS Drukarz z jednej strony, a naturalnego zbiornika który podczas mrozów oblegają hokeiści z drugiej.

Aleja przytula się od zachodniej strony do Kanału Wystawowego, który oddziela Osiedle Międzynarodowa od ogródków działkowych. Po jego wschodniej stronie, zostaną poprowadzone tory tramwaju na Gocław. Aleja, wraz z tramwajem, jest szansą na rewaloryzację bezpośredniego otoczenia Kanału (z poszanowaniem jego wyjątkowych walorów przyrodniczych), stworzenia unikalnej przestrzeni dedykowanej zarówno rekreacji, jak i codziennym podróżom mieszkańców Pragi. Kontynuując historie wprowadzania sztuki w obrębie osiedla w latach ’70 (rzeźba plenerowa), projekt proponuje stworzenie linearnego parku rzeźby wzdłuż Kanału.