Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę

Projekt: 2017
Realizacja: projekt konkursowy
Organizator konkursu: Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy
Lokalizacja: Połączenie brzegów Wisły na wysokości ulic Karowej i Okrzei w Warszawie

Zespół projektowy:
Natalia Paszkowska, Marcin Mostafa, Boris Kudlička, Agnieszka Kacprzak, Krzysztof Jakubów, Wojciech Motyka, Aleksandra Grzybek, Robert Dobrowolski, Agnieszka Roś, Mateusz Musiał

Konstrukcja: Daniel Przybyłek

Połączenie dla Pragi

Projektowany most łączy dwa brzegi Wisły, skrajnie odmienne pod każdym względem; sposobu zagospodarowania i wprowadzonej funkcji, przyrodniczo, symbolicznie. Spina także dwa różne miasta.

Ich mieszkańcy odwiedzają się nawzajem, często w ramach codziennych podróży. Jednak nie jest to w pełni symetryczna relacja, zwłaszcza w przypadku odwiedzin związanych ze spędzaniem wolnego czasu – Praga jest ‚niedoważona’. Szalę stara się wyrównać Stadion Narodowy, ale wciąż jest potrzeba stworzenia po praskiej stronie interesujących w skali miasta funkcji z kategorii ‚trzeciego miejsca’. Widać to wyraźnie na przykładzie przyjezdnych spoza Warszawy, penetrujących Pragę nieśmiało, wybiórczo i zazwyczaj w zorganizowanej grupie z przewodnikiem.

Dlatego nowy most daje niepowtarzalną szansę organicznego wciągnięcia mieszkańców i turystów w głąb prawobrzeżnej Warszawy. Lokalizacja przyczółka na wylocie Karowej do tego celu nadaje się doskonale – ludzie już tam są. Mogą nie mieć oczywistego interesu w przekraczaniu mostu, ale wejdą na niego, bo szukają widoku i pociągną ich kontynuowane z bulwarów funkcje.

A gdy już rozpoczną podróż w poprzek Wisły, odkrywając nowe perspektywy i aktywności, zobaczą wieżę. Oferującą jeszcze lepszy widok, ten najpiękniejszy i najbardziej charakterystyczny – na rzekę i Stare Miasto, ale także całkiem nowe widoki na Pragę. To punkt z którego można zaplanować dalszą podróż w jej kierunku.

Wieża widokowa

W dużym mieście, jakim jest Warszawa, rzeka płynąca przez jego środek przyciąga ludzi obietnicą otwartej przestrzeni, perspektywy, powietrza. Szukając dobrych punktów do obserwacji, mieszkańcy gromadzą się na dachu BUW, moście Świętokrzyskim, ostrodze wiślanej. Wieża zaprojektowana dla widoków zadziała jak magnes, strategicznie ulokowany na prawobrzeżnym przyczółku mostu. Każdy z jej pięciu tarasów otwiera inną perspektywę i ma inne zadanie.

Najniższy przylega do ścieżki rekreacyjnej i może uzupełnić jej funkcje atrakcjami sportowymi (np plenerowa siłownia). Ten na poziomie kładki pozwala na chwilowe zatrzymanie, może serwis roweru, punkt spotkania pod zadaszeniem chroniącym przed deszczem i słońcem. Kolejne dwa są zawieszone wśród koron drzew, stąd już mamy widok ale przede wszystkim kontakt z naturą, ptakami. Najwyższy taras otwiera się na Wisłę, ale także w stronę Pragi.